Als basisschool kunnen wij met enige trots stellen dat we erin slagen om onze leerlingen een gefundeerde basis te geven en realistisch kunnen oriënteren voor het secundair onderwijs. We volgen de resultaten van onze oud leerlingen nauwkeurig op om onze resultaten realistisch te houden.
Naast de verschillende activiteiten om de kloof tussen de derde kleuterklas en het eerst leerjaar zo klein mogelijk te houden, maakt onze school ook tijd om de leerlingen van het zesde leerjaar voor te bereiden op de grote stap naar het secundair onderwijs.
De leerlingen worden tijdens verschillende lessen bewust gemaakt van hun kwaliteiten en wat ze hiermee kunnen doen. Naast uitgebreide informatie over het secundair onderwijs in de klas, gaan ze ook op stap naar verschillende scholen om daar reeds te proeven van nieuwe vakken, de sfeer, de werking,…
Om de stap naar het secundair onderwijs te verkleinen, wordt op onze school ook veel belang gehecht aan leren leren. Hoe kan ik van mijn agenda een handig werkingsinstrument maken? Hoe plan ik mijn lessen? Op welke manier werk ik best mijn taken af? Hoe schematiseer ik een tekst? Heb ik mijn boekentas goed gemaakt? Het zijn maar enkele vragen waar onze leerkrachten op inspelen en de leerlingen bij begeleiden.