Een school voor de toekomst
We leven in een complexe, vage en snel veranderende samenleving.
De school is in deze onzekere tijden een steunpilaar. PoelbergOmmeland biedt de leerlingen een plaats waar ze in alle vertrouwen naar hun eigen toekomst kunnen groeien. We bieden hen veiligheid, maar ook een plek om te experimenteren. We nodigen hen uit om hun angsten te overwinnen en moed te tonen. Ons professionalisme, onze ervaring, nieuwe wetenschappelijke inzichten en praktijkonderzoek staan garant voor de kwaliteit van de ondersteuning. Dat doen we nu al heel goed, maar we streven steeds naar beter.
Wat betekent dit voor de leerlingen?
We leren de leerlingen omgaan met de wereld door hen uit te dagen, met een open geest kritisch te laten denken, samenwerking te stimuleren, en zo wendbaar te maken. De leerlingen mogen zijn wie ze zijn: wanneer zij geloven in hun eigen talenten en de vrijheid krijgen om te experimenteren, wapenen we hen met de juiste skills om de wereld aan te kunnen. De school biedt daarbij geborgenheid en het gevoel van graag gezien zijn. De ouders zijn daarbij onmisbare partners.
Wat betekent dit voor de leerkrachten?
Ook van leerkrachten wordt permanente groei en ontwikkeling verwacht. Door samenwerkend van elkaar te leren, input van nieuwe ideeën en personen, specialisatie en experimenteren kunnen we onze professionaliteit verhogen. Het welbevinden van de leerkrachten veronderstelt coaching en ondersteuning, niet alleen op pedagogisch vlak. We zetten in op een kwaliteitsvol HR-beleid met veel professionele leermogelijkheden voor alle medewerkers.
Wat betekent dit voor de directies?
We werken met een gespreid leiderschap, gekenmerkt door autonomie, authenticiteit en betrokkenheid. Elk directielid heeft eigen talenten, kwaliteiten, specialisaties, rollen en taken. Wanneer het kan, werken we samen en versterken we én leren we van elkaar. Wanneer we ons daarbij open en kwetsbaar opstellen, maar ook zelfbewust en bereidwillig met elkaar omgaan, ontstaat voor iedereen een win-winsituatie.